چرا در ایران از دفترهای پلنر و برنامه ریزی استقبال نمی شود؟

چرا در ایران از دفترهای پلنر و برنامه ریزی استقبال نمی شود؟

چند روز پیش بود که با دوستی درباره تفاوت های فرهنگی، رفتاری بین مردم ایران و کشورهای پیشرفته دیگه بحث دوستانه ای داشتم. نقطه مشترک من و این دوست اینه که هر دو از دیدن پیشرفت های صنعتی، محصولات جذاب طراحی شده، طرح های عمرانی و نظم و ترتیب اجتماعی این کشورها لذت می بریم و اغلب اون ها رو با محصولات، سازه های عمرانی و شرایط اجتماعی فعلی کشور خودمون مقایسه می کنیم.

به اعتقاد این دوست، این همه پیشرفت به واسطه اینه که در این جوامع افرادی در زمینه های مختلف به کار تحقیق و پژوهش مشغولند و نتیجه این فعالیت، سیستم سازی و طراحی چهارچوب یا فریم ورک  هایی برای ابعاد مختلف صنعت، تکنولوژی و زندگی روزمره است و از جایی به بعد مردم این کشورها هستند که با پذیرش و بکارگیری منظم این فریم ورک ها، علت این همه پیشرفت، نظم و خلق محصولاتی کارا می شن.

مراسم بحث و تحلیل ما در نهایت با مقایسه شرایط فعلی ایران با این جوامع به پایان می رسه. به اعتقاد این دوست، جامعه ما سهم کمی در این پژوهش و تحقیقات داره و وقتی هم طرحی جامع ارائه می شه، مقاومت بسیاری در پذیرش و اجرای اون از سمت مردم وجود داره. من هم با این دوست هم نظر هستم که جامعه ما اکثراً تابع قاعده، نظم و فرآیند نیست و مستقل و تک رو، هر بار چرخ رو از ابتدا اختراع می کنه و در ابعاد مختلف زندگی باری به هر جهت زندگی می کنه.

برگه پلنر روزانه دستیار من، یک صفحه تک برگ برای برنامه ریزی روزانه فردی هست که نتیجه سال ها مطالعه و تحقیق من درباره روش های برنامه ریزی و بهره وری روزانه است و بر اساس تجربیاتی که در این مدت کسب کردم طراحی شده. بعد از یک دوره آزمایشی و اعتبار سنجی این محصول با یک جامعه مخاطب کوچک، این برگه رو در سایت دستیار من به رایگان در اختیار عموم قرار دادم. در نهایت به جرأت می تونم بگم این ابزار تمام ابعاد لازم برای خلق یک روز کامل رو تحت پوشش قرار می ده. ادعایی که بیشتر از ۸ هزار دانلود و موج پیام های تشکر از سمت مخاطبان خاص این محصول اون رو تایید می کنه.

اما تجربه من هنگام ارائه این برگه پلنر به عموم متفاوت بود و با مقاومت و بهانه های زیادی مواجه شدم. از جمله:

  • شخصیت من لیست ساز نیست و نمی خوام خودم رو محدود کنم.
  • من جزو افراد خلاق هستم و نوشتن لیست کارهای روزانه سبک کاری من نیست.
  • من با ذهنم کارهامو مدیریت می کنم. نباید بزاریم ذهنمون تنبل و پیر بشه.
  • ابزار کاغذ و قلم دیگه خیلی سنتی یه. کار با اپلیکیشن ها رو مفیدتر می دونم.
  • پلنر ها گرون هستند.
  • پلنرها خیلی رنگی رنگی اند و مناسب سن من نیستند.
  • پلنرها خیلی خشک و رسمی هستند و وقت کار کردن باهاشون احساس خفگی می کنم!
  • پلنرها مناسب سبک یا شرایط خاص زندگی من نیستند.
  • پلنرها جا برای نوشتن کم دارند. پلنرها جا برای نوشت زیاد دارند و نمی تونم همه خونه های های خالی شو پر کنم.
  • پلنرها روش های سخت و پیچیده ای دارند.
  • پلنرها بزرگ هستند، نمی تونم یه دفتر رو همه جا با خودم حمل کنم.
  • نمی خوام دیگران یادداشت های خصوصی منو ببینن.
  • پلنر خوب پیدا نمی کنم و سفارش و دریافت اون ها مشکله.
  • یک مدت با این پلنر ها کار می کنم ولی وسط راه اون رو رها می کنم.
  • وقتی برنامه ریزی می کنم و انجامشون نمی دم احساس گناه می کنم.
  • با کمتر استفاده کردن از کاغذ می خوام به قطع کمتر درخت ها کمک کرده باشم.
  • اینجا از فردای خودمون خبر نداریم، چی رو برنامه ریزی کنیم؟!

علت این عدم استقبال از دفترهای برنامه ریزی همین عدم تمایل ما برای پذیرش یک فریم ورک، تغییر و  پرداخت هزینه های مرتبط برای رسیدن به هر هدفی یه. بیشتر ما به سبک زندگی مون چه سازنده باشه و چه مخرب عادت می کنیم. خودمون رو در قالب های تعریف شده از سمت دیگران و اجتماع محدود می کنیم و هرگونه تغییر یا پیشنهاد جدیدی که باعث به هم زدن این آرامش بشه رو پس می زنیم. تلاش برای بدست آوردن بیشترین منافع در سریعترین زمان ممکن با کمترین هزینه رو زرنگی و فضیلت می دونیم و نمی خواهیم بهای واقعی هر چیزی رو به سکه حقیقی اون چیز بپردازیم. من خودم رو از این موارد مستثنی نمی دونم، ولی این رو می دونم کسی که تصمیم به خلق آگاهانه زندگی اش داره، بایستی به این کرختی، بازی کردن نقش قربانی و عدم پذیرش مسئولیت شرایط زندگی فعلی اش پایان بده و قدم های بزرگی در مسیر خویش انضباطی برداره.

دوباره ‌انگیزه، تمرکز، سلامت و احساس خوب ‌را به روزهای خود بازگردونید

اگر دنبال کننده دستیار من باشید متوجه شدید که تصمیم دارم در کلوپ دستیار من به معرفی و آموزش کامل تکنیک ها و بخش های مختلف برگه پلنر روزانه دستیار من بپردازم. اگر هنوز این برگه رو تهیه نکردید، حالا فرصت خوبی یه که اون رو رایگان دانلود کنید و به گروه اختصاصی دستیار من در تلگرام ملحق بشید.

اگر هم به هر علتی شرایط چاپ این برگه رو ندارید، یک برگه کاغذ سفید، یک دفتر یا سررسید تاریخ گذشته بردارید و عنوان بخش های مختلف برگه پلنر رو بنویسید تا در طی روز و هنگام برنامه ریزی روزانه این بخش ها رو کامل کنید. اگر هم از یک پلنر کامل و تخصصی استفاده می کنید، با تکنیک های این برگه آشنا بشید تا اونها رو به نوعی در دفتر پلنر خودتون بکار بگیرید.

منتظر دیدارتون در کلوپ دستیار من هستم.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *